Noul pachet legislativ privind achizitiile publice, care contine trei directive, a fost aprobat recent in cadrul Comisiei "Piata interna si protectia consumatorilor" din Parlamentul European, votul in plen fiind programat pentru luna noiembrie. Din informatiile de sinteza incluse in comunicatul de presa reiese ca directivele dau posibilitatea autoritatilor publice sa nu ia in considerare doar pretul ofertat, ci si anumite beneficii sociale sau idei inovative incluse in oferte.

Ioana Morovan

"Noile reguli mai degraba vor incuraja autoritatile publice sa selecteze solutii inovative, mai degraba decat sa le constranga sa accepte pretul cel mai scazut. Spre exemplu, o modalitate inteligenta de a construi un drum, mai degraba decat una care este doar ieftina, ar trebui sa ofere certitudinea ca acest drum nu va trebui reconstruit dupa cinci ani", detaliaza comunicatul de presa al Parlamentului European.

Un alt exemplu de beneficii economico-sociale sau idei inovatoare: un contractor in zona de lucrari publice ar putea sa se asigure ca in gradinita sau scoala respectiva se va furniza hrana de buna calitate sau ar putea lua ca subcontractor o companie care angajeaza persoane cu dizabilitati.

Principiul a fost sintetizat prin sintagma "best value for money", ceea ce confirma inclinatia autoritatilor europene, exprimata prin diferite cai in ultima perioada, de a limita cat mai mult aplicarea criteriului "pretul cel mai scazut".

Astfel, surse din cadrul Comisiei Europene au declarat recent pentru EurActiv.ro ca acest criteriu al pretului cel mai scazut este dificil de aplicat pentru ca necesita specificatii foarte clare in cadrul procedurilor astfel incat sa dfie asigurata si calitatea produselor sau serviciilor. De aceea, in principiu, Comisia Europeana nu mai doreste sa recomande utilizarea acestui criteriu, desi ar fi inca sustinut de anumite Directorate ale institutiei. Spre exemplu, acest criteriu ar fi necesar din perspectiva concurentei sau ajutorului de stat.

Concurenta loiala va asigura "cea mai buna valoare a banilor"

Noile directive europene vor include, de asemenea, reguli mai dure pentru oferte sau subcontractari cu pret "anormal de scazut". "Aceste noi abordari tintesc sa combata dumpingul si sa asigure o competitie loiala", a declarat eurodeputatul Marc Tarabella, raportor pentru achizitii publice din cadrul comisiei "Piata interna si protectia consumatorilor" din Parlamentul European.

Mai multe solutii inovative
Eurodeputatii au introdus, in propunerea de Directiva a Comisiei Europene, o procedura care incurajeaza ofertantii sa vina cu solutii inovative. Aceasta este denumita "parteneriate pentru inovare" (innovation partnerships) care da posibilitatea autoritatilor sa lanseze o procedura pentru rezolvarea unei anumite probleme dar fara a indica o solutie.

Acces mai simplu pentru firmele mici

Accesul la procedurile de achizitii va fi simplificat prin existenta unui "Document unic european privind achizitiile", publicat in toate toate limbile UE si care va obliga autoritatile sa publice detalii legate de ofertantii eligibili. Sistemul de ofertare va fi bazat pe declaratii pe propria raspundere si numai ofertantul castigator va trebui sa furnizeze documentatia in original.

Noile reguli vor mai incuraja, de asemenea, divizarea contractelor in loturi, pentru a face mai accesibile procedurile pentru intreprinderile mici si mijlocii.

In fine, prevederi speciale pentru procedurile care vizeaza utilitati publice au fost incluse intr-o directiva dedicata acestui sector.

Cele trei directive care vor fi votate in luna noiembrie in plen sunt:

1) Directiva privind achizitiile publice - denumita "clasica"
- vezi aici propunerea Comisiei Europene

- vezi aici documentele si amendamentele discutate in Parlamentul European

2) Directiva privind sectorul utilitatilor publice

- vezi aici propunerea Comisiei Europene

3) Directiva privind contractele de concesiune:
- vezi aici propunerea Comisiei Europene
- vezi aici documentele si amendamentele discutate in Parlamentul European

Citeste comunicatul de presa original al Parlamentului European

 

-------

Articolul este realizat in cadrul proiectului "Fighting Public Procurement Criminality. An Operational Approach" derulat de Organizatia Freedom House Romania cu finantare din programul "Prevention of and Fight against Crime" (ISEC) al Comisiei Europene - DG Home Affairs. Proiectul este unul transnational, dedicat combaterii fraudei in achizitiile publice.

With the financial support  from the Prevention of and Fight against Crime Programme of the European Union European Commission - Directorate-General Home Affairs. This publication reflects the views only of the author, and the European Commission cannot be held responsible for any use which may be made of the information contained therein.